Tilgængelighedserklæring
Oplever du, at der er ikketilgængeligt indhold på https://kulturv.kk.dk/?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte KØBENHAVNS KOMMUNE, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://kulturv.kk.dk/
kulturv@kff.kk.dk
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder standarden fuldt ud
- Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
- Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
- Vurdering er foretaget af ekstern part
- Det offentlige organ har anvendt anden metode.
Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Diversa har testet i browserne Firefox 74 og Chrome 80. Testene er gennemført vha. tilgængelighedsværktøjerne Accessibility Insights for Web, Text Spacing Bookmarklet, almindelig tastaturnavigation i browserne samt skærmlæserprogrammerne Jaws og NVDA til Windows. Til test af PDF-dokumenter er anvendt PDF Accessibility Checker, PAC 3. De har testet et repræsentativt udvalg af sider, udvalgt med henblik på at nå omkring alle indholdstyper, workflows, navigations- og inputelementer.
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikketilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
Forslagsliste på søgning
Skærmlæsere læser forslag til søgninger op, mens man indtaster sit søgeord. Det vanskeliggør, at brugere af skærmlæsere kan benytte søgefunktionen.
Søgefiltre
Den filtreringsfunktion der flere steder benyttes i forbindelse med søgeresultater kan ikke betjenes fra et skærmlæserprogram.
Sikkerhedsløsning ved indsendelse af oplysninger
ReCaptcha er ikke fuldt ud tilgængelig, men er det bedste version der er forholdsvis tilgængelig og kan tilbyde den sikkerhed sitet kræver.
Dropdown-bokse i webformularer
Det er ikke muligt for en skærmlæser at læse de enkelte valg i dropdown-boksene op, og det er ikke alle intastningsfelter som har en beskrivelse.
Dekorative billeder har alternativ tekst
Nogle dekorative billeder har alternativ tekst, selvom de ikke burde have det.
Dokumenter
Dokumenter som er uploadet efter 23. september 2018, er endnu ikke gjort fuldt ud tilgængelige.
Uforholdsmæssig stor byrde
Ikke udfyldt
Ikke omfattet af loven
Dokumenter lagt på websitet før 23. september 2018
Dokumenter lagt på websitet før 23. september er ikke gjort tilgængelige medmindre de er vurderet som værende væsentlige for administrative processer.
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Vi har foretaget tekniske tilretninger, og arbejder på at få rettet de sidste kritiske fejl. Vi har undervist redaktører i webtilgængelighed, og har oprettet en side på intranettet med information og værktøjer om tilgængelighed. Webtilgængelighed indgår desuden i kurser for nye redaktører. Vi har installeret skabeloner og tilgængelighedstjekker, som gør det muligt at lave tilgængelige dokumenter, og kommunikeret dette ud i organisationen.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen gennem henvendelsesformularen eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.
Denne erklæring blev første gang offentliggjort den 21. september 2020
Erklæringen blev senest revideret den 21. september 2020