Skåle med mønsterdekoration
Der anvendes følgende teknikker: kvætsning, sammenføjning af leremner, glasering.
Der anvendes følgende teknikker: kvætsning, begitning, skravering
Kvætsning: En metode hvor leret med fingrene presses ned i en gipsform. Derved laves et aftryk af formen som er en halvkugle. Halvkuglen omdannes til en skål ved at påfører en fodring.
Begitning: indfarvet lermasse til farvning af leret. Påføres med pensler
Skravering: Indridsning a mønster i leret og den påmalede begitning.
Eleven skal især bruge sin taktile sans til at sammenføje lerstykker og vurdere tykkelse af væggen i sit arbejde samt udjævne og udglatte overfladen.
Første undervisningsgang: Udformning af lerskål Eleverne skal skabe en keramikskål ved at udtrykke og sammenføje lerstykker i en gipsform, kvætseform.
Inderside skal bearbejdes så den fremstår glat og ensartet. Herefter vendes skålen ud og yderside og kant glattes. Der kan nu enten sættes en fod-ring på skålen eller laves huller til ophæng.
Fagord: Kvætsning - kvætseform - gipsform
Skærv- tykkelse af leremnets væg
Slikker - blød lermasse til påsætning af fodring
Fodring - lille ring som er skålens fod
Anden undervisningsgang: Begitning og skravering Eleven skal denne gang male sin skål indvendigt og udvendigt med begitning i en farve af eget valg og herefter skravere mønster i overfladen.
Fagord: Begitning - farvet lermasse til dekoration af leremne
Skravering - indridsning af mønster
Forgløde - første brænding af leremme
Glasurbrænding - anden og sidste brænding af leremnet
Eksempel på mål og kompetenceområder:
Billedkundskab: Eleven har viden om stadier i den keramiske proces: Formning, udsmykning, tørring, glasering, brænding.
Billedkendskab: Eleven har viden om fagord fra keramikerfaget.
Billedfremstilling: Eleven kan fremstille et rumligt stykke brugskunst i keramik ved hjælp af en keramiske teknik kvætsning.
Billedfremstilling: Eleven kan dekorere sit produkt ved hjælp af begitning og skravering og med inspiration i lertøj fra Danmarks fortid.
Billedkundskab: Eleven har viden om teknikker og mønstre brugt til dekoration af lertøj i dansk stenalder.
Visuel kommunikation: Eleven kan lave en visuel præsentation af det færdige produkt.